Lintupaikat

Lintupaikat on esitelty artikkeleissa kunnittain.
Moobiililaitteilla navigointi asemoituu tämän sivun alalaitaan.
Huomioi, että kunnan kaikki artikkelit eivät aina mahdu samalle sivulle. Navigointi seuraaviin artikkeleihin tapahtuu sivun alalaidan mustassa palkissa. Siinä näkyy myös, montako sivua artikkeleja ko. kunnan paikoista on.

Paikkojen esittelyyn on laitettu linkkejä Karttapaikkaan ja Googlen katunäkymään. Linkkisanat on tekstissä vahvennettuna. Linkit aukeavat omaan ikkunaansa.

Alla on Kuikan alueen kuntakartta, jonka mukaan lintuapaikkajako on tehty. Vehmersalmi, Nilsiä, Karttula ja Maaninka ovat liittyneet Kuopioon. Uudet kuntarajat jossain määrin vaikeuttavat paikkojen sijainnin hahmottamista. Tiira- havaintojärjestelmän takia on kuitenkin syytä pitäytyä kuntajaossa.

Esittelyissä paikat ryhmitellään navigoinnissa vanhan kuntarakenteen mukaisesti. Tämä koskee siis toistaiseksi varsinaisesti Kuopion ja Lapinlahden lintupaikkoja. Esimerkiksi Kuopioon liittyneen Karttulan lintupaikat on nimetty täällä "Kuopio: Karttulan seutu" ja ne ovat sivulla ja navigoinnissa oman artikkeliryhmänään.

Esittelyissä on vaihtelevasti kuvia ja kuvaan on linkitetty usein sen ottopaikka Karttapaikassa.

Kuntajako

Kuikan alueen kunnat

Lintupaikat on laitettu myös Google Mapsiin alueittain. Karttojen paikanmerkistä on linkki täällä olevaan artikkeliin. Lintutornit sekä retkeilyretit ja luontopolut on merkitty omalla merkillään.

Linkit Google Mapsin karttoihin:

Lintujen runsaus ei ole yhtäläistä kaikkialla. Tietyt alueet keräävät enemmän ja miellyttävät useampia lintuja kuin toiset. Linnuille tärkeitä alueita voi olla kaikissa elinympäristöissä. Linnuille tärkeät alueet ovat usein tärkeitä myös muulle luonnon monimuotoisuudelle sekä lintuharrastukselle ja luontomatkailulle. (Birdlife)

• Lintutorni:: On