Alueharvinaisuuskomitea

Harvinaisuushavaintojen ilmoittaminen ja AHK-käsittely

Kuikan alueharvinaisuuskomitea (AHK) käsittelee toimialueellaan tehdyt harvinaisuushavainnot ja muut alueellisesti tärkeät lintuhavainnot ja arvioi niiden julkaisukelpoisuuden. Käytäntö on valtakunnallinen ja sitä noudatetaan yleisesti BirdLife Suomen paikallisyhdistyksissä.
Yhteyshenkilönä toimii Pertti Renvall gsm: 050 561 0758, pertti.renvall(at)gmail.com. Muiden jäsenten nimet ja yhteystiedot löytyvät toimihenkilösivulta. Harvinaisuushavaintolomakkeiden lähetysohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.

Lue myös AHK:n tiedotteet!
Julkaisukelpoisiksi hyväksytyt havainnot liitetään Kuikan havaintoarkistoon (nykyään valtakunnallinen Tiira-havaintojärjestelmä) ja julkaistaan myöhemmin yhdistyksen Siivekäs-lehden katsauksissa, merkittävimmät myös Linnut-vuosikirjan harvinaisuuskatsauksissa. Ne säilyvät Tiira-tietokannassa kaikkien käyttäjien nähtävillä, ja niitä voivat AHK-käsittelyn myötä luotettavammin hyödyntää harrastajien lisäksi myös alan tutkijat ja viranomaiset.

Miten ja mitä AHK:lle ilmoitetaan

Harvinaisuushavaintojen arviointi edellyttää erillisen kirjallisen havaintoilmoituksen tekoa. Valokuva, äänite tai video voi korvata joko kokonaan tai osittain kirjallisen ilmoituksen. Ilmoittaessasi harvinaisesta lajista havainnon Tiiraan, se antaa automaattisesti ilmoituksen, mikäli laji kuuluu ilmoitettavien lajien listalle. Linkki havaintoilmoituksen lomakepohjaan löytyy tältä sivulta. Ilmoitus pyydetään toimittamaan AHK:lle mahdollisimman pian havainnon tekemisen jälkeen.

Poikkeustapauksissa (esim. tietyt yleisesti bongatut helposti tunnistettavat lajit) havainto voidaan hyväksyä AHK:n päätöksellä havaintoarkistoon ilman havaintoilmoitusta. Mahdollisista poikkeustapauksista AHK ilmoittaa havainnoijalle henkilökohtaisesti. Havaintoja käsitellään koko ajan ja Tiirassa näkyy havainnoijalle havainnon käsittelyvaihe.

KUIKAN AHK-lajilista:
PDF-tiedosto

AHK tarkastaa myös havainnot kevään saapumisennätyksistä ja syksyn viivyttelyennätyksistä. Se voi poikkeustapauksissa (poikkeuksellinen ajankohta tai yksilömäärä) pyytää erillisen havaintoilmoituksen muistakin havainnoista.

Valtakunnallisesti harvinaiset havainnot käsittelee BirdLife Suomen alainen Rariteettikomitea eli RK. RK-lajien lista on julkaistu BirdLife Suomen Rariteetttikomitean sivuilla.

AHK / RK-lomakkeen voit ladata täältä. Tallenna se koneellesi ennen täyttämistä. Samasta paikasta löytyy myös täyttöohje.

Mallilomakkeesta voi myös olla apua.

Lomake liitteineen pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköpostitse (liitetiedostona) osoitteeseen ahk(at)lintuyhdistyskuikka.net.

Paperiversio tulee toimittaa osoitteeseen:
Lintuyhdistys Kuikka / AHK
c/o Kuopion museo
Kauppakatu 23
70100 KUOPIO

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Lajilistat Saapumisennätykset –taulukko »