Osallistu talvipinnaralliin

Tervetuloa mukaan Lintuyhdistys Kuikan 29:een Talvipinnaralliin 2.12.2017!

Kilpailuaika on 2.12.2017 klo 07.00-16.00.

Sarjat:

Kisassa on kaksi sarjaa, Ekosarja ja Perussarja, joissa sijoitukset ratkaistaan ja palkinnot jaetaan erikseen. Palkintona on tänä vuonna Kuikan julkaisema kalenteri 2018.

Joukkuekoko on perussarjassa 2 – 4 henkilöä. Ekosarjassa joukkuekoko on 1 - 4 henkilöä. Ekosarjassa saa liikkua vain lihasvoimin ja julkisin kulkuneuvoin.

Joukkueiden on ilmoittauduttava viimeistään 30.11. klo 20 mennessä joko Kuikkalistalle tai Jyrki Uotilalle, jyrkiuotila4(at) gmail.com, gsm 0400-712264. Ilmoittakaa kummassa sarjassa kilpailette.

Ilmoittakaa myös joukkueen nimi ja sen kaikki jäsenet.  Voit ilmoittautua myös ilman joukkuetta kisaan, kisavastaavat järjestävät tarvittaessa myös joukkueita. Ilmoittaudu siinä tapauksessa hyvissä ajoin!

Säännöt löytyvät tiedostosta. Ns. pimityslistassa on tänä vuonna joitakin muutoksia viime vuosiin. Kanadanhanhi on siirtynyt ilmoitettaviin, hiiripöllöä, valkoselkätikkaa ja mustapääkerttua ei tarvitse ilmoittaa.

Talvipinnaralli lähestyy

Perinteinen vuoden toiminnan päättävä hauskuus, talvipinnaralli, kisataan tänä vuonna 2.12. klo 7-16.

Tämä on ennakkotiedote, sillä sääntöjä viilataan vielä pari päivää. Luvassa on sekä eko- että perinteinen moottoriavusteinen kisa. Joukkueiden kokoaminen voi alkaa!

Joutsenbongaus 28. - 29.10.

ENSI VIIKONLOPPUNA BONGATAAN JOUTSENIA

BirdLife Suomi järjestää Joutsenbongaus-tapahtuman ensi viikonloppuna
28.-29.10. Tapahtuman tarkoituksena on lisätä ihmisten kiinnostusta
luontoon ja samalla selvittää, kuinka paljon Suomessa on syksyllä
joutsenia ja missä ne levähtävät.

Joutsenbongaus on järjestetty aikaisemmin syksyinä 2012-2014. Viimeksi
eli kolme vuotta sitten lokakuun lopussa havaittiin noin 57 600
laulujoutsenta ja syyskannan suuruudeksi arvioitiin noin 70 000
laulujoutsenta. Syyskanta muodostuu meillä pesivistä pareista ja niiden
poikasista, pesimättömistä esiaikuisista linnuista ja Suomen kautta
muuttavista Venäjän joutsenista.

Ohjeet ja havaintojen ilmoittamislomake löytyy täältä:

Joutsenbongaus

Syyskokous 31.10.

Lintuyhdistys Kuikan sääntömääräinen syyskokous pidetään tiistaina 31.10.2017 Kuopion museon kokoushuoneessa klo 18 (Kauppakatu 23).

Kokouksen jälkeen n. klo 18:30 alkaen Marja Soininen näyttää lintukuvia maailmalta. (https://marjasoininen.kuvat.fi/)

Liitteenä esityslista.

Tilaisuudessa voit ostaa Kuikan seinäkalenterin (15€) ja Kuikka logolla varustetun putkihuivin (10€) itselle tai lahjaksi! Varaa käteistä rahaa ostoksiin.

Tervetuloa!

Kuikan hallitus

Hanki Kuikan putkihuivi lämmikkeeksi

Yhdistys on teettänyt tuubihuiveja Kuikka-logoilla kuvitettuna.

Putkihuiveja voi ostaa syyskokouksessa 31.10.2017 Kuopion museon kokoustiloissa klo 17:30 alkaen. Huiveja saa sekä mustalla että harmaalla pohjalla. Hinta on 10 €.

Tuotemyynti Pesällä (Kirkkokatu 35) on ma 6.11.2017 klo 16:00 -19:00, talvipinnarallin purkutilaisuudessa la 2.12.2017 klo 18:00-19:30 ja  ma 4.12.2017 klo 16:00-19:00 sekä Pesän päivystysaikoina maanantaisin ja torstaisin klo 13-17.

Lisäksi huiveja voi kysyä hallituksen jäseniltä: http://www.lintuyhdistyskuikka.net/yhdistys/toimihenkilot

Kuikan ensimmäinen lintukuvakalenteri myynnissä

Kuikan kalenteri 2018 myynnissä

Lintuyhdistys Kuikka on julkaissut historiansa ensimmäisen lintukuvakalenterin!

Kalentereita voi ostaa syyskokouksessa 31.10.2017 Kuopion museon kokoustiloissa klo 17:30 alkaen. Hinta on 15€.

Lisäksi kalentereita voi kysyä hallituksen jäseniltä: http://www.lintuyhdistyskuikka.net/yhdistys/toimihenkilot

Kalentereita on painettu 100 kpl, joten kannattaa toimia nopeasti ja varmistaa oma keräilyharvinaisuus!

Tämän ensimmäisen kalenterin kuvat ovat Ilkka Markkasen ja Tero Pelkosen upeita otoksia. Ensi vuoden kalenterin teema julkaistaan syksyn aikana ja siihen toivotaan kuvaehdotuksia mahdollisimman monelta kuvaajalta.

Kalenterin tekniset tiedot:
- koko avattuna 297 x 420 mm (A3)
- koko suljettuna 297 x 210 mm
- kalenterissa on 12 kuukausiaukeamaa + kansi ja taustapahvi

- parikierresidottu, ripustusreikä
- Helsingin yliopiston viralliset nimi-, juhla- ja liputuspäivät sekä kuunvaiheet
- laadukkaat materiaalit (200g taidepainopaperi, taustapahvi 400g kartonki)
- kirjapainotason painojälki
- kotimainen Avainlipputuote

SyysTaeston 2017 tulokset

Kuikan ensimmäisen SyysTaesto sai hyvän vastaanoton, mukana oli peräti 10 joukkuetta. Voitto meni etelään, eli Varkauteen, melko selvällä erolla. Sitten olikin yllättävän tasaista. Ruokoukon ja Palonurmelaisten sijoitukset voivat vielä vaihtua keskenään, kunhan viimeisen lajin havaintoaika selviää. Osa joukkueista on nimennyt pari parasta lajia.

Onnittelut voittajille ja kiitos osallistumisesta ja syyshavainnoista kaikille!

1. Varkaus,Lehtoniemi: Varkauden luonnonystävät 41

Tuula Vanamo, Virpi Vanamo
lapasotka, mustalintu, harmaapäätikka

Syystaesto 7.10.2017

Kuikka järjestää historiansa ensimmäisen SyysTaeston 7.10.2017!

Toivomme pienen kilpailuhengen kannustavan runsaaseen osanottoon ja lukuisiin havantoihin toimialueemme eri kolkissa. Syksyn säät ja muuton vilkkaus voivat aiheuttaa kisaamiseen oman haasteensa, niinpä rakensimme sääntöihin vähän joustoa.

********************************************************************************

SyysTaeston säännöt 2017

Aloitusaika klo 7:00-9:00 välillä, kisa-aika 4 tuntia aloituksesta.

1. Joukkueen pienin koko on kaksi henkilöä.
2. Kilpailualueena on joukkueen ilmoittama lintutorni tai muu sopivaksi katsottu tarkkailupaikka. Havaintoja saa kuitenkin tehdä ns. lisäalueelta, enintään 100 m säteellä tornista tai tarkkailupaikasta. Havaitut lajit voidaan laskea vain tornilta tai tuolta alueelta.
3. Lintulajien määrittäminen: Vähintään kahden joukkueen jäsenistä on havaittava ja tunnistettava laji, jotta se voidaan laskea. Lajien lisäksi hyväksytään muut poissulkevat sp-lajit (esim. käpylintulaji, jos muita käpylintuja ei ole nähty). Vangittuja, kesytettyjä tai tarhattuja lintuja ei hyväksytä. Joukkueen ulkopuolista apua lintujen etsimisessä saa käyttää vapaasti. Houkuttimia (nauhureita, pillejä) ei saa käyttää.

Ilmoittautumien ja tuloksen ilmoittaminen:

Taestoon ilmoittaudutaan Liisa Tolvaselle sähköpostilla: liisa.tolvanen(at)kolumbus.fi.

Mainitse tornin tai muun paikan nimi, osallistuvat kisaajat sekä joukkueen nimi, jos sellaisen keksii. Ilmoittautumisaika loppuu 7.10.2017 klo 6:00.

Huomatkaa, että tornien varauksessa Taestoon osallistuvista joukkueista ja paikoista tiedotetaan pari kertaa ennen kisaa, jotta voi seurata, missä olisi vielä paikka vapaana. Jos kaksi joukkuetta haluaa samalle tornille, ensin Liisalle ilmoittutunut on oikeutettu kisaamaan tornissa. Kannattaa siis koota joukkue heti ja ilmoittautua!

Taesto-joukkueen tulos lähetetään sähköpostilla välittömästi kisan jälkeen (klo 15 mennessä) Jyrki Uotilalle jyrkiuotila4(at) gmail.com tai Kuikkalistalle tai tekstiviestillä Jyrkille, 0400-712264.

Mainitse viestissä tornin nimi, tarkka kisa-aika, lajimäärä ja pari parasta lajia.

Ilmoita havainnot myös Tiiraan.

Taeston voittaja ja koko tulos julkaistaan näillä sivuilla kisapäivänä heti kohta klo 15 jälkeen.

Rentoa kisaa kaikille!

terveisin  Kuikan hallitus