Syystaesto 7.10.2017

Kuikka järjestää historiansa ensimmäisen SyysTaeston 7.10.2017!

Toivomme pienen kilpailuhengen kannustavan runsaaseen osanottoon ja lukuisiin havantoihin toimialueemme eri kolkissa. Syksyn säät ja muuton vilkkaus voivat aiheuttaa kisaamiseen oman haasteensa, niinpä rakensimme sääntöihin vähän joustoa.

********************************************************************************

SyysTaeston säännöt 2017

Aloitusaika klo 7:00-9:00 välillä, kisa-aika 4 tuntia aloituksesta.

1. Joukkueen pienin koko on kaksi henkilöä.
2. Kilpailualueena on joukkueen ilmoittama lintutorni tai muu sopivaksi katsottu tarkkailupaikka. Havaintoja saa kuitenkin tehdä ns. lisäalueelta, enintään 100 m säteellä tornista tai tarkkailupaikasta. Havaitut lajit voidaan laskea vain tornilta tai tuolta alueelta.
3. Lintulajien määrittäminen: Vähintään kahden joukkueen jäsenistä on havaittava ja tunnistettava laji, jotta se voidaan laskea. Lajien lisäksi hyväksytään muut poissulkevat sp-lajit (esim. käpylintulaji, jos muita käpylintuja ei ole nähty). Vangittuja, kesytettyjä tai tarhattuja lintuja ei hyväksytä. Joukkueen ulkopuolista apua lintujen etsimisessä saa käyttää vapaasti. Houkuttimia (nauhureita, pillejä) ei saa käyttää.

Ilmoittautumien ja tuloksen ilmoittaminen:

Taestoon ilmoittaudutaan Liisa Tolvaselle sähköpostilla: liisa.tolvanen(at)kolumbus.fi.

Mainitse tornin tai muun paikan nimi, osallistuvat kisaajat sekä joukkueen nimi, jos sellaisen keksii. Ilmoittautumisaika loppuu 7.10.2017 klo 6:00.

Huomatkaa, että tornien varauksessa Taestoon osallistuvista joukkueista ja paikoista tiedotetaan pari kertaa ennen kisaa, jotta voi seurata, missä olisi vielä paikka vapaana. Jos kaksi joukkuetta haluaa samalle tornille, ensin Liisalle ilmoittutunut on oikeutettu kisaamaan tornissa. Kannattaa siis koota joukkue heti ja ilmoittautua!

Taesto-joukkueen tulos lähetetään sähköpostilla välittömästi kisan jälkeen (klo 15 mennessä) Jyrki Uotilalle jyrkiuotila4(at) gmail.com tai Kuikkalistalle tai tekstiviestillä Jyrkille, 0400-712264.

Mainitse viestissä tornin nimi, tarkka kisa-aika, lajimäärä ja pari parasta lajia.

Ilmoita havainnot myös Tiiraan.

Taeston voittaja ja koko tulos julkaistaan näillä sivuilla kisapäivänä heti kohta klo 15 jälkeen.

Rentoa kisaa kaikille!

terveisin  Kuikan hallitus

Raasion tornilla opastusta

Raasion tornilla tornipäivystys torstaina 27.7.2017 (oppaana Markku Ukkonen, 050 3037673) ja tiistaina 8.8.2017 klo 18:00-20:00 (oppaana Eelis Rissanen, 050 5699091).

Raasion lintutorni sijaitsee lannoitetehdas Yaran alueella ja sen  osoite on Raasiontie 190. Risteyksessä on kyltti "Raasion koillisliete". Ennen porttia on p-alue, mutta portin eteen ei saa pysäköidä.

Portin voi joko alittaa tai kiertää ja sen jälkeen on viitta lintutornin suuntaan, jonne on matkaa n. 300 m. Tornilla saa vapaasti käydä, muuten on noudatettava liikkumiskieltokylttejä.

Heinäkuun loppu ja elokuu on parasta aikaa nähdä pohjoisesta muuttavia kahlaajia Raasiossa. Helpoimmin niitä näkee iltaisin tai sateen sattuessa, jolloin ne laskeutuvat lietteile. Tornin alataso on sateelta suojattu, joten tarkkailu onnistuu säällä kuin säällä.

Ensitieto Taeston tuloksista

Taestossa tuuli kohteli tasapauolisen rankasti kaikkia joukkueita, mutta alustava tulos on tasaisen kova keliin ja kevään tuloon nähden. Koko tulos julkaistaan su 7.5.

Voiton vei Riistaveden Keskimmäinen tornin joukkue Melanitta fuscaa lajimäärällä 81.
Joukkueessa olivat Marko Kelo ja Pertti Renvall. Parhaat lajit muuttohaukka ja leppälintu. Tornilla kävi 12 vierasta.

Sijalle 2 tuli Maaningan Patalahden länsitornin joukkue Great Tit Watchers lajimäärällä 80.

MAALI tuli maaliin!

MAALI-hanke on saatu Lintuyhdistys Kuikan osalta päätökseen. Yhdistyksen toimialueelta on nyt valittu 28 maakunnallisesti arvokasta lintualuetta. Jatkossa MAALI-alueet tulevat toimimaan apuna maankäytön suunnittelussa. Tarkemmin MAALI-hankeesta BL:n sivuilta.

Erityiskiitos toteutuksesta työryhmälle:

• Eelis Rissanen