Viikonlopun 15.-16.9. tapahtumat

15.9. Opastusta Riistaveden Keskimmäisen tornilla klo 10-13. Oppaina Eini ja Pertti Räsänen, p. 040 7645458.

16.9. Linturetki Lapinlahdella. Lähtö kimppakyydein Lapinlahden kirjaston p-paikalta klo 10. Retki kestää n. 3 tuntia, eväät mukaan! Sadesäällä retki perutaan, kysy Asta Lähdesmäki, 050 5623935.

Merikotkan ensipesintä Pohjois-Savossa

Rengastajat Tapio Osala ja Pekka Peura olivat heinäkuun alkupuolella tarkastamassa sääksien pesiä, kun he huomasivat aikuisen valkopyrstöisen merikotkan liitelevän Nilakka-järven yllä.

Pesä löytyi saaren isosta männystä noin 25 metrin korkeudelta. Siellä oli yksi poikanen, joka oli lähes lähtövalmis lentoon. Pesä näytti jo aiemmin rakennetulta, luultavasti kotkapari oli rakentanut sen jo viime kesänä.

Merikotkan pesintää on jo odotettu Pohjois-Savoon, sillä laji on vähitellen levittäytynyt sisämaan suurille järville.

Poikaset ovat haastavia tunnistaa

Pihaan voi tähän aikaan tupsahtaa pikkulinnun poikanen, joka kokeneenkin harrastajan voi olla vaikea tunnistaa. Kuvan poikanen tuo ensin mieleen harmaasiepon, mutta kyseessä on kuitenkin kirjosieppo, joka on pesäpöntöstä lennähtänyt keinumaan.

Lintukirjoissa pikkulintujen poikas- ja nuoruuspukukuvia on vähän, kuvia kannattaakin hakea internetistä, kunhan valitsee luotettavan lintukuvasivuston.

Allekirjoita kansalaisaloite "Avohakkuut historiaan"

Yhteisten metsiemme puolesta!

Avohakkuut historiaan -kansalaisaloite antaa suomalaisille tilaisuuden vaatia avohakkuista luopumista valtion metsissä.

Viime vuonna Suomessa hakattiin enemmän metsää kuin koskaan ennen. Avohakkuut tuhoavat maiseman ja hävittävät tuhansien metsälajien kodit. Aiemmin tavalliset lajit, kuten hömötiainen ja töyhtötiainen ovat nyt uhanalaisia. Mustikkaa kasvaa huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Kansalaisaloitteen ovat tehneet BirdLife, Luonnonsuojeluliitto, Greenpeace, Luonto-Liitto ja Natur och Miljö

Tietoa aloitteesta!

Käy allekirjoittamassa aloite!

Tilanne nyt

FotoFennican esittely Tikkalansaaressa 12.6.

12.6.  FotoFennican maastoesittely klo 16 -19, Kallansillat P-paikka. Lintuyhdistys Kuikan ja FotoFennican yhteinen lintuharrastustapahtuma Kuopion Kallansilloilla Tikkalansaaressa. Tilaisuuden tarkoitus on keskustella lintuharrastuksesta, saada lintujen tunnistusapua ja tietoa lintuharrastusvälineistä.

Paikalla Kuikan oppaana Mikko Pärssinen, 040 9674008.

Ajo-ohje: Kuopion Päivärannan liittymästä moottoritien itäpuoliselle paikallistielle, jota pohjoiseen. Vastaavasti pohjoisesta tultaessa Sorsasalon liittymästä tälle paikallistielle etelän suuntaan.  Käänny paikallistieltä itään, viitta Tikkalansaaren leiri- ja kurssikeskus (Laivaväyläntie). Opastus ensimmäisellä p-paikalla.

Taeston 2018 tulos

Taesto käytiin perinteisen hyytävissä olosuhteissa. Jos mahdollista, niin normaalia hyytävimmissä... Se ei lannistanut väkeä, mutta paikoin jouduttiin tyytymään tavallista pienempään lajimäärään.

Voiton vei Varkauden Ruokojärven joukkue 75 lajilla. Joukkueeseen kuuluivat Timo Immonen, Heikki Pentikäinen, Hannu Räsänen ja Liisa Tolvenen.

Onnittelut voittajille ja kiitos kaikille osallistuneille!

Viikon 17 tapahtumat

22.4. Lintutorniopastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 09-12.  Lintujen tarkkailun ohella voit nauttia nuotiokahvit.  Oppaina Varkauden luonnonystävien lintuharrastajia. Tied. Liisa Tolvanen, 040 586 0790.

24.4. Iltaopastus Kuopion Kallan silloilla Tikkalansaaren p-paikalla klo 18 -19. Varhain aukeava sula houkuttelee monipuolisesti vesilintuja. Ajo-ohje: ks. yllä. Oppaana Mikko Pärssinen, 040 9674008

26.4. Iltaopastus Lapinlahden Linnansalmen lintutornilla klo 17 -19. Mikäli tornille kulku on hankalaa, opastus pidetään rannan kävelytiellä. Tied. Asta Lähdesmäki, 050 5623935.

29.4. Opastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 9-12. Tied. Liisa Tolvanen, 040 586 0790.

Tilaa tämä RSS-syöte