Merikotkan ensipesintä Pohjois-Savossa

Rengastajat Tapio Osala ja Pekka Peura olivat heinäkuun alkupuolella tarkastamassa sääksien pesiä, kun he huomasivat aikuisen valkopyrstöisen merikotkan liitelevän Nilakka-järven yllä.

Pesä löytyi saaren isosta männystä noin 25 metrin korkeudelta. Siellä oli yksi poikanen, joka oli lähes lähtövalmis lentoon. Pesä näytti jo aiemmin rakennetulta, luultavasti kotkapari oli rakentanut sen jo viime kesänä.

Merikotkan pesintää on jo odotettu Pohjois-Savoon, sillä laji on vähitellen levittäytynyt sisämaan suurille järville.

Poikaset ovat haastavia tunnistaa

Pihaan voi tähän aikaan tupsahtaa pikkulinnun poikanen, joka kokeneenkin harrastajan voi olla vaikea tunnistaa. Kuvan poikanen tuo ensin mieleen harmaasiepon, mutta kyseessä on kuitenkin kirjosieppo, joka on pesäpöntöstä lennähtänyt keinumaan.

Lintukirjoissa pikkulintujen poikas- ja nuoruuspukukuvia on vähän, kuvia kannattaakin hakea internetistä, kunhan valitsee luotettavan lintukuvasivuston.

Allekirjoita kansalaisaloite "Avohakkuut historiaan"

Yhteisten metsiemme puolesta!

Avohakkuut historiaan -kansalaisaloite antaa suomalaisille tilaisuuden vaatia avohakkuista luopumista valtion metsissä.

Viime vuonna Suomessa hakattiin enemmän metsää kuin koskaan ennen. Avohakkuut tuhoavat maiseman ja hävittävät tuhansien metsälajien kodit. Aiemmin tavalliset lajit, kuten hömötiainen ja töyhtötiainen ovat nyt uhanalaisia. Mustikkaa kasvaa huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Kansalaisaloitteen ovat tehneet BirdLife, Luonnonsuojeluliitto, Greenpeace, Luonto-Liitto ja Natur och Miljö

Tietoa aloitteesta!

Käy allekirjoittamassa aloite!

Tilanne nyt

FotoFennican esittely Tikkalansaaressa 12.6.

12.6.  FotoFennican maastoesittely klo 16 -19, Kallansillat P-paikka. Lintuyhdistys Kuikan ja FotoFennican yhteinen lintuharrastustapahtuma Kuopion Kallansilloilla Tikkalansaaressa. Tilaisuuden tarkoitus on keskustella lintuharrastuksesta, saada lintujen tunnistusapua ja tietoa lintuharrastusvälineistä.

Paikalla Kuikan oppaana Mikko Pärssinen, 040 9674008.

Taeston 2018 tulos

Taesto käytiin perinteisen hyytävissä olosuhteissa. Jos mahdollista, niin normaalia hyytävimmissä... Se ei lannistanut väkeä, mutta paikoin jouduttiin tyytymään tavallista pienempään lajimäärään.

Voiton vei Varkauden Ruokojärven joukkue 75 lajilla. Joukkueeseen kuuluivat Timo Immonen, Heikki Pentikäinen, Hannu Räsänen ja Liisa Tolvenen.

Onnittelut voittajille ja kiitos kaikille osallistuneille!

Viikon 17 tapahtumat

22.4. Lintutorniopastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 09-12.  Lintujen tarkkailun ohella voit nauttia nuotiokahvit.  Oppaina Varkauden luonnonystävien lintuharrastajia. Tied. Liisa Tolvanen, 040 586 0790.

24.4. Iltaopastus Kuopion Kallan silloilla Tikkalansaaren p-paikalla klo 18 -19. Varhain aukeava sula houkuttelee monipuolisesti vesilintuja. Ajo-ohje: ks. yllä. Oppaana Mikko Pärssinen, 040 9674008

26.4. Iltaopastus Lapinlahden Linnansalmen lintutornilla klo 17 -19. Mikäli tornille kulku on hankalaa, opastus pidetään rannan kävelytiellä. Tied. Asta Lähdesmäki, 050 5623935.

29.4. Opastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 9-12. Tied. Liisa Tolvanen, 040 586 0790.

Tapahtumat 12. - 19.4.

Kevät on täällä ja Kuikan opastukset alkavat! Katso lisää Tapahtumakalenterista.

12.4. Muuttolintuesitys klo 13 Kuopion kaupungintalon juhlasalissa. Järjestäjänä Ikääntyvien yliopisto, tilaisuus on kaikille avoin. Luennon hinta 5 € käteisellä.

14.4. Tornipäivystys Iisalmen Kihlovirran katselulavalla klo 7-11. Tied. Jarmo

Yliluoma, p. 040 7212618

15.4. Lintukuvausretki Leppävirralle Konnuksen kanavalle. Yhteislähtö Kuopiosta pesäpallostadionin p-paikalta klo 8. Retkelle voi osallistua ilman kameraakin, kyseessä on leppoisa päivä veden äärellä jutustellen ja välillä makkaraa paistellen. Säävaraus sateen varalta. Ilmoittaudu Ilkka Markkaselle viim. 14.4., 0400 871 539.

17.4. Iltaopastus Kuopion Kallan silloilla Tikkalansaaren p-paikalla klo 18 – 19.30. Varhain aukeava sula houkuttelee monipuolisesti vesilintuja. Ajo-ohje: Kuopion Päivärannan liittymästä moottoritien itäpuoliselle paikallistielle, jota pohjoiseen. Vastaavasti pohjoisesta tultaessa Sorsasalon liittymästä tälle paikallistielle etelän suuntaan.  Käänny paikallistieltä itään, viitta Tikkalansaaren leiri- ja kurssikeskus (Laivaväyläntie). Opastus ensimmäisellä p-paikalla. Oppaana Jyrki Uotila, 0400 712264.

19.4. Iltaopastus Lapinlahdella Akkalansalmen sillan p-paikalla klo 17 - 19. Sillan tienoille aukeaa varhain sula, missä voi nähdä vesilintuja. Sulaa katsellaan tasanteelta, jonne joutuu näillä näkymin porkkaamaan lumessa. Polkua on kyllä tampattu, mutta pitää kuitenkin varautua kunnon saappailla tai maastokengillä. Tied. Juha Koponen 050 67854.

19.4. Lintutorniopastusta Joroisten Pasalan lintutornilla klo 17-19.  Oppaana Eino Repo p. 040 8454983. Järjestäjänä Varkauden luonnonystävät.

Tilaa tämä RSS-syöte