Retkiblogi: Mahtava marraskuu

Lapintiainen, Matti Hakkarainen

Mikä sinusta on vuodenkierron sykähdyttävin hetki? Onko se keskikesän valoisat yöt? Onko syksyn ruska, talviyön revontulet, kevään ensimmäiset lämpimät auringonsäteet? Minulle hienoin hetki on aina ollut se, kun ensilumi sataa kasvoille. Se hetki, kun syksyn jäänteet peittyvät kimalteleviin kuurankukkiin, hentoon lumihuntuun. Kuihtuneet kasvit muuttuvat säkenöiviksi kruunuiksi, koivut lumipilviksi. Jo marraskuun alussa saapuivat likipitäin paukkupakkaset, yhdessä yössä Käärmelahdenkin laineet jäätyivät kiiltäväksi peiliksi. Ihmismieli voi syntyä uudestaan keväällä, mutta voi se syntyä uudelleen syksylläkin. Juuri silloin, kun mustasta tulee jälleen valkoista, kun yön sysipimeys vaihtuu kuutamossa hohtavaksi maisemaksi.

Uusi puheenjohtaja vuodelle 2020

Kuikan syyskokouksessa valittiin vuodelle 2020 puheenjohtajaksi Eelis Rissanen. Hallituksen erovuoroiset Piia Ratava ja Jyrki Uotila jatkavat uuden kauden ja jäseneksi valittiin myös nykyinen pj Liisa Tolvanen. Toimintasuunnitelmasta mainittakoon uusien kotisivujen teko, koska nykyiset eivät kaikilta osin toimi.

Syyskokous 30.10.

30.10. Sääntömääräinen syyskokous klo 18 Kuopiossa Alavan toimintakeskuksen kokoustilassa,os. Siikaniemenkatu 4.

Kokouksen jälkeen alkaen klo 19 rengastaja Tapio Osala esitelmöi aiheenaan ”Pohjois-Savon sääkset ja merikotka”. Osala kertoo maakuntamme sääksistä ja kuinka Suomesta lähes kokonaan hävinneet merikotkat runsastuivat ja kuinka ne alkoivat pesiä myös suurilla järvillämme. Pohjois-Savon ensimmäinen pesintä havaittiin 2018.

Retkiblogi: Haikaroita

Niin pyörähtää vuodenkierto uuden askeleen kohti loppuaan. Kaikki kielii syksyn varovaisesta lähestymisestä. Kuinka hyvältä se tuntuukaan! En kaipaa ikuista kesää, kaipaan vuodenaikojen soljuvaa virtaa. Iltaisin punertavaa taivaanrantaa hallitsee syvänkeltaisena hehkuva kuu. Mustuvan yön kynnys paljastaa linnunradan huikaisevan kaaren, saaden katsojansa nauttimaan murheidensa mitättömyydestä. Kylminä aamuina usva hehkuu nousevan auringon ensisäteiden valossa, peilityynen lahden levätessä valkoisena sumukattilana. Hiljaa hiipivät ruskan sävyt pihan pihlajoihin, voimakkaana tuoksuu aamukaste. Maailman valtaa rauha, samettisen pehmeä viitta. Kaikkea tätä saattoi katsella ensikertaa elämässään oma lapsi sylissään, pieni kaunis vastasyntynyt käsivarsillaan. Maailma on kauniimpi kuin koskaan ennen.

Syystaeston 2019 tulokset

Syystaeston tulokset 2019

Alkusyksyn lintumaailmaa katseltiin mitä parhaimmassa säässä. Kärkikaksikolla oli jälleen tiukka kisa, mutta voittaja erottui sentään kolmella lajilla.

1. Great Tit Watchers (GTW): Tuusniemi, Koivulahti 54 (parhaimmat lapinkirvinen, pohjansirkku)
Timo Filipoff, Mikko Pärssinen ja Eelis Rissanen

2. Sakki: Lapinlahti Linnansalmi, Lastun pihapiiri 51 (mehiläishaukka, harmaasieppo)
Jaakko Kettunen, Juha Koponen, Lassi Lähdesmäki, Riitta Rajala, Jarmo Ukkonen

3. Nilsiän kylä: Kuopio, Nilsiä, Nilsiänlahti 42 (pohjansirkku)
Pertti Hartikainen ja Juha Väätäinen

4. Vanhat varikset: Sonkajärvi Kotaharjun torni 35 (mehiläishaukka, tilhi)
Kari Bovellan, Kai Jäderholm Jouko Pulkka, Jarmo Yliluoma

5. Varkauden luonnonystävät: Varkaus, Lehtoniemi, Kärki 34 (tukkasotka, sääksi)
Timo Immonen, Allan Nyyssönen ja Liisa Tolvanen

6. Laituri: Kaavi, Luikonniemi, Kuminlahti 32
Eini ja Pertti Räsänen

7. Tuplavääntö: Suonenjoki, Iisvesi, Jauholahti 30 (nuolihaukka, sääksi)
Pekka Savolainen ja Ari Tossavainen

8. Toiveikkaat: Tervo Kopola pihamaa 23 (kuikka, tuulihaukka)
Tuula ja Virpi Vanamo

Retkiblogi: Harjujen kesä

Tänä kesänä olen huiputtanut Käärmelahden harjut ja hiekkamontut lähes päivittäin. Voisi kuvitella, että saman polun kiertäminen muuttuisi kuivaksi pakkopullaksi nopeastikin, mutta yllättäen näin ei käynytkään. Kärsimätön sielu löysikin levon siitä, kuinka tutut askelmat antavat ajatuksille mahdollisuuden lähteä vaeltamaan ja jokainen lenkki on ollut henkinen taival milloin minnekin. Lisäksi luonto muuttuu ja on aina  erilainen, jokikinen päivä. Tiettyjä lintuja osaa odottaa; osa yllättää niin, että meinaa pyllähtää takamukselleen. Säätilat, kasvit, hyönteiset; kaikki ne luovat joka päivä jotain uuttaa koettavaa...

Tervapääskyn poikasia pulassa

On jälleen se aika vuodesta, kun tervapääskyn poikaset saattavat saada itsensä pahaan pulaan pullahtamalla pois pesästä ennen aikojaan. Maahan pudonnut tervapääsky - edes aikuinen - ei pääse takaisin lentoon ilman ihmisen apua. Varsinkin kovat helteet saattavat saada poikaset pakenemaan aivan liian aikaisin pois pesän kuumasta pätsistä, ja tällöin apua tarvitaan. Pääskyemo ei pysty ruokkimaan poikasiaan maahan, joten ne ovat täysin ihmisten avun varassa.

Reilu viikko sitten hoitoomme saapui vielä untuvikko tervapääsky, eikä se ruokinnasta huolimatta selviytynyt. Viikkoa myöhemmin saimme hoitoomme jo huomattavasti varttuneemman poikasen, joka vahvistui ruuan ja veden avulla yhdessä yössä lentokuntoon, ja pääsi hoitajien suureksi iloksi ja helpotukseksi heti seuraavana päivänä ilmojen teille.

Tavattaessa maassa kyhnöttävä tervapääsky, on ensin hyvä testata, pystyykö se kohotetulta kädeltä pudottautumaan lentoon. Kättä voi "hyppyyttää" niin, että lintu alkaa räpyttää siipiään. Jos lintu ei pysty lentämään, ota yhteyttä Lintuyhdistys Kuikan hallitukseen. Lentokyvytön poikanen ei osaa ottaa ruokaa itse, vaan se on pakkoruokittava (yleensä jauhelihalla). Vettä tai hunajavettä voi tarjota, mutta sitä ei saa joutua linnun sieraimiin, eikä kaataa suoraan linnun kurkkuun. Sanomalehdillä vuorattu pahvilaatikko käy hyvin hätämajoituksesta.

Osoitteesta https://www.birdlife.fi/lintutieto/faq/linnunpoikaset/ löytyy tarkempaa tietoa maastosta löytyvistä linnunpoikasista. On hyvä ymmärtää, että yleensä ne eivät tarvitse ihmisen apua, vaan ovat emojen ruokinnassa, vaikkei niitä juuri silloin näkyisikään. Suurin osa tämän kesän poikasista on jo lentokykyisiä.

Kuvat: Matti Hakkarainen

Tilaa tämä RSS-syöte