Tervetuloa Kuikan jäseneksi

Retkiä, julkaisuja, lintuiltoja, uusia ystäviä – luontoelämyksiä ympäri vuoden

Lintuja voi seurata muutenkin, mutta Kuikan jäsenenä saat linnuista, niiden suojelusta ja lintuharrastuksesta lisää tietoa. Samalla tuet jäsenmaksullasi suojelutyötä ja yhdistyksen tiedonvälitystä linnuista ja harrastuksesta - esimerkiksi havaintojärjestelmä Tiiraa ja näitä kotisivuja.

Jäsenmaksullasi saat yhdistyksen Siivekäs-lehden kerran vuodessa, BirdLife-lehden kolme kertaa vuodessa ja KLYY-tiedotteen 1 -2 kertaa vuodessa. Viime mainittu on Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistyksen julkaisu, sillä Lintuyhdistys Kuikka toimii sen lintujaostona. Näistä ja muista jäsenyysasioista voit lukea lisää liittymissivulta. Liity heti alkuvuodesta, niin saat kaikki vuoden lehdet ja jäsenedut! Kuikassa oli vuoden 2018 lopussa 367 jäsentä.

Lintuyhdistys Kuikka toivottaa kaikki tervetulleiksi antoisan harrastuksen pariin!

Valitettavasti uuden liittymislomakkeen teossa on ongelmia (kotisivut uusitaan 2020 kokonaan!), joten toimi liittyessäsi näin:
Katso oheisesta tiedostosta, mitä tietoja tarvitaan ja ilmoita ne sähköpostitse osoitteeseen jasensihteeri(at)lintuyhdistyskuikka.net. Korvaa at @-merkillä. Pane viestin otsikoksi Jäseneksi liittyminen.

Aloita 100 lintulajin vuosi

BirdLife Suomen erittäin suosittu haaste 100 lintulajin tunnistamiseksi jatkuu myös 2020 – mikäs sen parempi teema pyöreälukuiselle vuodelle. Haaste on hauska tapa tutustua lintuihin ja lintuharrastukseen. Onnistutko aloittelijana tunnistamaan ja havaitsemaan sata lintulajia Suomessa yhden kalenterivuoden aikana? Tai pystytkö kokeneempana harrastajana ylittämään itse asettamasi tavoitteen? Kyseessä ei kuitenkaan ole kilpailu vaan henkilökohtainen haaste: havainnoi lintuja omaan tahtiisi.
    Alkavana vuonna sataa lintulajia voi tavoitella perinteisessä sarjassa, ekosarjassa ja kuvaussarjassa. Voit osallistua yhteen tai useampaan sarjaan.
    Hauskasta teemasta löytyy paljon tietoa Tunnista 100 lintulajia –haasteen omilta verkkosivuilta. Rekisteröidy ja ilmoita havaintosi kätevällä verkkosovelluksella. Sieltä näet helposti, montako lajia sinulla on kasassa tai kuinka muut edenneet. Opi tuntemaan -sivulla esitellään 100 tavallista lintulajia. Joka viikko esitellään kaksi lajia, joita voi havaita juuri siihen vuodenaikaan.
   Kokemuksia, kuvia ja kysymyksiä voi jakaa kaikille avoimessa, innostavassa 100 lintulajia -Facebook-ryhmässä. Yhdistyksen retkillä voit myös saada opastusta ja havaita monta lajia. Havaintojärjestelmä Tiirasta voit myös löytää retkivinkkejä. Voit itsekin ilmoittaa havaintosi sinne tarkemmin, sillä 100 lajin verkkosovellus toimii Tiirasta erillisenä.
   Aloita heti ekaekaa eli 1.1.2020! Suotuisaa lintuvuotta!

Hyvää joulua

On aika kietoutua joulun tunnelmaan ja muistella lopussa olevan vuoden sykähdyttävimpiä lintukohtaamisia.

Lintuyhdistys Kuikan hallitus kiittää jäseniä ja kaikkia lintujen ystäviä kuluneesta vuodesta. Linturikasta alkavaa uutta vuosikymmentä!

Rallin purkutilaisuus

Huomatkaa, että pinnarallin purku on KLYY:n uusissa tiloissa Puijonkatu 15 (Toriparkin sisäänajorampin kohdalla) ja happening alkaa kello 18.00. Kuikan jäsenet voivat tulla tilaisuuteen, vaikka eivät olisi osallistuneet kisaan.

Ja jos et pääse tulemaan niin toimita lista havaituista lajeista Jyrki Uotilalle kello 17.30 mennessä: Ilmoita lisäksi rallin aloituksen ja lopetuksen välillä ajetut kilometrit. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Ei muuta kun leppoisaa rallailua.

Uudistettu Talvipinna"ralli" 30.11.2019

Talvipinna"ralli" kisataan 30.11.2019 klo 7.00-16.00 uusin ilmastoystävällisemmin säännöin. Kaikki kilpailevat nyt samassa sarjassa ja pisteiden laskussa sakotetaan autoilluista kilometreistä. Edes sähkäauto ei tuo kompensaatiota :) Koko kirkas marraskuun viimeinen päivä kannattaa nyt käyttää lintujen parissa ulkoiluun.
Katso ilmoittautumisohjeet ja säännöt oheisesta tiedostosta. Tervetuloa mukaan Kuikan 31. Talvipinna"ralliin"!

Retkiblogi: Mahtava marraskuu

Lapintiainen, Matti Hakkarainen

Mikä sinusta on vuodenkierron sykähdyttävin hetki? Onko se keskikesän valoisat yöt? Onko syksyn ruska, talviyön revontulet, kevään ensimmäiset lämpimät auringonsäteet? Minulle hienoin hetki on aina ollut se, kun ensilumi sataa kasvoille. Se hetki, kun syksyn jäänteet peittyvät kimalteleviin kuurankukkiin, hentoon lumihuntuun. Kuihtuneet kasvit muuttuvat säkenöiviksi kruunuiksi, koivut lumipilviksi. Jo marraskuun alussa saapuivat likipitäin paukkupakkaset, yhdessä yössä Käärmelahdenkin laineet jäätyivät kiiltäväksi peiliksi. Ihmismieli voi syntyä uudestaan keväällä, mutta voi se syntyä uudelleen syksylläkin. Juuri silloin, kun mustasta tulee jälleen valkoista, kun yön sysipimeys vaihtuu kuutamossa hohtavaksi maisemaksi.

Uusi puheenjohtaja vuodelle 2020

Kuikan syyskokouksessa valittiin vuodelle 2020 puheenjohtajaksi Eelis Rissanen. Hallituksen erovuoroiset Piia Ratava ja Jyrki Uotila jatkavat uuden kauden ja jäseneksi valittiin myös nykyinen pj Liisa Tolvanen. Toimintasuunnitelmasta mainittakoon uusien kotisivujen teko, koska nykyiset eivät kaikilta osin toimi.

Tilaa tämä RSS-syöte