Raasion tornilla opastusta

Raasion tornilla tornipäivystys torstaina 27.7.2017 (oppaana Markku Ukkonen, 050 3037673) ja tiistaina 8.8.2017 klo 18:00-20:00 (oppaana Eelis Rissanen, 050 5699091).

Raasion lintutorni sijaitsee lannoitetehdas Yaran alueella ja sen  osoite on Raasiontie 190. Risteyksessä on kyltti "Raasion koillisliete". Ennen porttia on p-alue, mutta portin eteen ei saa pysäköidä.

Portin voi joko alittaa tai kiertää ja sen jälkeen on viitta lintutornin suuntaan, jonne on matkaa n. 300 m. Tornilla saa vapaasti käydä, muuten on noudatettava liikkumiskieltokylttejä.

Heinäkuun loppu ja elokuu on parasta aikaa nähdä pohjoisesta muuttavia kahlaajia Raasiossa. Helpoimmin niitä näkee iltaisin tai sateen sattuessa, jolloin ne laskeutuvat lietteile. Tornin alataso on sateelta suojattu, joten tarkkailu onnistuu säällä kuin säällä.

Ensitieto Taeston tuloksista

Taestossa tuuli kohteli tasapauolisen rankasti kaikkia joukkueita, mutta alustava tulos on tasaisen kova keliin ja kevään tuloon nähden. Koko tulos julkaistaan su 7.5.

Voiton vei Riistaveden Keskimmäinen tornin joukkue Melanitta fuscaa lajimäärällä 81.
Joukkueessa olivat Marko Kelo ja Pertti Renvall. Parhaat lajit muuttohaukka ja leppälintu. Tornilla kävi 12 vierasta.

Sijalle 2 tuli Maaningan Patalahden länsitornin joukkue Great Tit Watchers lajimäärällä 80.

MAALI tuli maaliin!

MAALI-hanke on saatu Lintuyhdistys Kuikan osalta päätökseen. Yhdistyksen toimialueelta on nyt valittu 28 maakunnallisesti arvokasta lintualuetta. Jatkossa MAALI-alueet tulevat toimimaan apuna maankäytön suunnittelussa. Tarkemmin MAALI-hankeesta BL:n sivuilta.

Erityiskiitos toteutuksesta työryhmälle:

• Eelis Rissanen
  • Jyrki Uotila
  • Jussi Koponen
  • Jarmo Yliuoma

Kiitokset tuesta:

• Kuopion Luonnon Ystäväin yhdistys
  • BirdLife - Suomi

MAALI-raportti löytyy alta!

Huhtikuun lopun tapahtumat

27.4. Hanhiretki Maaningalle Lähtö Kuopiosta pesäpallostadionilta klo 17.30 (Jyrki Uotila 0400 712264) ja Siilinjärven Patakukkulan p-paikalta klo 18 (Eelis Rissanen 050 5699091).

30.4.  Linturetki Lapinlahdella. Lähtö kunnan kirjaston p-paikalta klo 9. Tiedustelut Juha Koponen, 050 67854. Sateen sattuessa retki perutaan.

30.04. Lintutorniopastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 09-12. Oppaina Varkauden luonnonystävien lintuharrastajia.

Lintuharrastusvälineitten esittelytilaisuus 26.4.

26.4. FotoFennican maastoesittely klo 16 -19, Kallansillat P-paikka. Lintuyhdistys Kuikan ja FotoFennican yhteinen lintuharrastustapahtuma Kuopion Kallansilloilla Tikkalansaaressa. Tilaisuuden tarkoitus on keskustella lintuharrastuksesta, saada lintujen tunnistusapua ja tietoa lintuharrastusvälineistä.

Mahdollisuus kokeilla ja hankkia eri merkkisiä kiikareita, kaukoputkia, jalustoja, phonescopinkia ja tarvikkeita.  Ks. myös http://www.fotofennica.fi/.

Ajo-ohje: Kuopion Päivärannan liittymästä moottoritien itäpuoliselle paikallistielle, jota pohjoiseen. Vastaavavasti pohjoisesta tultaessa Sorsasalon liittymästä tälle paikallistielle etelän suuntaan.
Käänny paikallistieltä itään, viitta Tikkalansaaren leiri- ja kurssikeskus (Laivaväyläntie).
FotoFennican esittely ensimmäisellä p-paikalla, tulijoiden paikoitukseen ajetaan siltojen alitse niiden länsipuolelle, missä kaksi p -paikka-aluetta. Karttalinkki

Runsaasti lintutapahtumia tarjolla

22.4. 100 linnunpönttöä tapahtuma: Tule rakentamaan oma linnunpönttösi klo 9-13. Materiaalit ilmaisia. Paikka: Luonto-Savo. Iisalmen Luonnoystävät järjestää tapahtuman yhteistyössä Luonto-Savon ja Pohjois-Savon OP-Kiinteistökeskus Oy:n kanssa. Tästä löydät Luonto-Savon!

23.4. Opastusta Riistaveden Keskimmäisen lintutornilla klo 9-12. Oppaina Pertti ja Eini Räsänen, p. 040 7645458. Jatkuvan sateen sattuessa tapahtuma perutaan, kysy asiasta oppaalta.

23.4. Opastusta Varkauden Ruokojärvellä klo 9-12.

24.4. Opastusta Lapinlahden Linnansalmen lintutornilla klo 18-19. Tiedustelut Asta Lähdesmäki, p. 050 5623935. Sateen sattuessa opastus perutaan.

Tilaa tämä RSS-syöte