Tervapääskyn poikasia pulassa

On jälleen se aika vuodesta, kun tervapääskyn poikaset saattavat saada itsensä pahaan pulaan pullahtamalla pois pesästä ennen aikojaan. Maahan pudonnut tervapääsky - edes aikuinen - ei pääse takaisin lentoon ilman ihmisen apua. Varsinkin kovat helteet saattavat saada poikaset pakenemaan aivan liian aikaisin pois pesän kuumasta pätsistä, ja tällöin apua tarvitaan. Pääskyemo ei pysty ruokkimaan poikasiaan maahan, joten ne ovat täysin ihmisten avun varassa.

Reilu viikko sitten hoitoomme saapui vielä untuvikko tervapääsky, eikä se ruokinnasta huolimatta selviytynyt. Viikkoa myöhemmin saimme hoitoomme jo huomattavasti varttuneemman poikasen, joka vahvistui ruuan ja veden avulla yhdessä yössä lentokuntoon, ja pääsi hoitajien suureksi iloksi ja helpotukseksi heti seuraavana päivänä ilmojen teille.

Tavattaessa maassa kyhnöttävä tervapääsky, on ensin hyvä testata, pystyykö se kohotetulta kädeltä pudottautumaan lentoon. Kättä voi "hyppyyttää" niin, että lintu alkaa räpyttää siipiään. Jos lintu ei pysty lentämään, ota yhteyttä Lintuyhdistys Kuikan hallitukseen. Lentokyvytön poikanen ei osaa ottaa ruokaa itse, vaan se on pakkoruokittava (yleensä jauhelihalla). Vettä tai hunajavettä voi tarjota, mutta sitä ei saa joutua linnun sieraimiin, eikä kaataa suoraan linnun kurkkuun. Sanomalehdillä vuorattu pahvilaatikko käy hyvin hätämajoituksesta.

Osoitteesta https://www.birdlife.fi/lintutieto/faq/linnunpoikaset/ löytyy tarkempaa tietoa maastosta löytyvistä linnunpoikasista. On hyvä ymmärtää, että yleensä ne eivät tarvitse ihmisen apua, vaan ovat emojen ruokinnassa, vaikkei niitä juuri silloin näkyisikään. Suurin osa tämän kesän poikasista on jo lentokykyisiä.

Kuvat: Matti Hakkarainen

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Torniopastus Raasiolla Syksyn tapahtumat lisätty »