Tapahtumakalenteri

Vuoden 2017 tapahtumat

HUOM: Tapahtumiin tulee tarkennuksia myöhemmin tai niitä voi tulla lisää, seuraa kotisivujamme.

SYKSYN 2017 TAPAHTUMAT

24.9. Syysmuuton seurantaa klo 9:00-12:00 Varkauden Ruokojärven lintutornilla yhteistyössä Varkauden Luonnonystävien kanssa. Tied. Liisa Tolvanen, 040 586 0790

30.9. Puutossalmi Open, muutonseurantaa Puutossalmen lossin aallonmurtajalla klo 9-12. Oppaana Ilkka Markkanen, 0400 871539.

7.10. Puutossalmi Open, muutonseurantaa Puutossalmen lossin aallonmurtajalla klo 9 -12.

7.10. Syystaesto klo 8:00-12:00. Paikan ei tarvitse olla torni / lava, vaan se voi olla mikä tahansa määrätyn kokoinen pieni ala. Säännöt kotisivuilla. Ilmoittautumiset Liisa Tolvaselle, liisa.tolvanen(at)kolumbus.fi tai 040 586 0790. Tulokset ilmoitetaan Jyrki Uotilalle,  jyrkiuotila(at)luukku.com, 0400 712264

31.10. Sääntömääräinen syyskokous klo 18 Kuopion museon kokoushuoneessa. Illan muu ohjelma vielä avoin.

2.12. Talvipinnaralli klo 7-16. Katso säännöt ja ilmoittautumisohjeet kotisivuilla lähempänä kisaa.

-----------------------------------------------------------------------------------

ALKUVUODEN 2017 TAPAHTUMAT

28.–29.1. Pihabongaus jokaisen omalla pihalla.

4.-12.2. Koskikarojen laskenta, ks. Vuoden lintu.

8.2. Koskikarailta klo 18:00 Kuopion museon kokoushuoneessa. Markku Ukkonen kertoo koskikaran elämästä ja sen esiintymisestä Pohjois-Savossa ja meneillään olevasta koskikaralaskennasta. Kuikan lintukuvaajat näyttävät kuvia tästä karaistuneesta virtavesien sukeltelijasta.

26.2. Liisan lintukävely Varkaudessa. Lähtö kaupungintalon parkkipaikalta klo 10:00

10.3.  Pöllöretki Iisalmessa. Lähtö luontomuseolta klo 19. Säävaraus, kysy lähdöstä Jarmo Yliluomalta, p. 040 7212618.

15.3. Sääntömääräinen kevätkokous klo 18 Kuopion museon kokoushuoneessa (Kauppakatu 23, käynti sisäpihalta). Muu illan ohjelma vielä avoin.

1.4. Lintukuvausretki Lapinlahden Varpaisjärvelle Tiilikanjoelle ja muihin Korpijärven kohteisiin, missä oppaina Anne Moilanen p.050 3418872 ja Jukka Tuovinen. Yhteislähtö Kuopiosta pesäpallostadionin p-paikalta klo 6, yhteyshenkilönä Tero Pelkonen, p.050 5326494.  Kokoontuminen Varpaisjärven kirkonkylällä kunnantalon p-paikalla klo 6.50 (Kauppatie 20). Ohjelmassa myös makkaran paistoa ja jutustelua laavulla. Retkelle voi lähteä ilman kameraakin. Jatkuvan vesisateen sattuessa retki peruuntuu.

9.4.  Tornipäivystys Iisalmen Kihlovirran katselulavalla klo 7-11 ja 16.4. klo 7-11. Tied. Jarmo Yliluoma, p. 040 7212618.

13.4. Lintutorniopastusta Joroisten Pasalan lintutornilla klo 17-19.  Oppaana Eino Repo p. 0408454983. Järjestäjänä Varkauden luonnonystävät.

16.4. Lintutorniopastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 09-12.  Lintujen tarkkailun ohella voit nauttia nuotiokahvit.  Oppaina Varkauden luonnonystävien lintuharrastajia. Tervetuloa!

16.4. Tornipäivystys Iisalmen Kihlovirran katselulavalla klo 7-11. Tied. Jarmo Yliluoma, p. 040 7212618.

22.4. 100 linnunpönttöä tapahtuma: Tule rakentamaan oma linnunpönttösi klo 9-13. Materiaalit ilmaisia. Paikka: Luonto-Savo. Iisalmen Luonnoystävät järjestää tapahtuman yhteistyössä Luonto-Savon ja Pohjois-Savon OP-Kiinteistökeskus Oy:n kanssa. Tästä löydät Luonto-Savon!

23.4. Opastusta Riistaveden Keskimmäisen lintutornilla klo 9-12. Oppaina Pertti ja Eini Räsänen, p. 040 7645458. Jatkuvan sateen sattuessa tapahtuma perutaan, kysy asiasta oppaalta.

23.4. Opastusta Varkauden Ruokojärvellä klo 9-12.

24.4. Opastusta Lapinlahden Linnansalmen lintutornilla klo 18-19. Tiedustelut Asta Lähdesmäki, p. 050 5623935. Sateen sattuessa opastus perutaan.

26.4. FotoFennican maastoesittely klo 16 -19, Kallansillat P-paikka. Lintuyhdistys Kuikan ja FotoFennican yhteinen lintuharrastustapahtuma Kuopion Kallansilloilla Tikkalansaaressa. Tilaisuuden tarkoitus on keskustella lintuharrastuksesta, saada lintujen tunnistusapua ja tietoa lintuharrastusvälineistä.

Mahdollisuus kokeilla ja hankkia eri merkkisiä kiikareita, kaukoputkia, jalustoja, phonescopinkia ja tarvikkeita.  Ks. myös http://www.fotofennica.fi/.

Ajo-ohje: Kuopion Päivärannan liittymästä moottoritien itäpuoliselle paikallistielle, jota pohjoiseen. Vastaavavasti pohjoisesta tultaessa Sorsasalon liittymästä tälle paikallistielle etelän suuntaan.
Käänny paikallistieltä itään, viitta Tikkalansaaren leiri- ja kurssikeskus (Laivaväyläntie).
FotoFennican esittely ensimmäisellä p-paikalla, tulijoiden paikoitukseen ajetaan siltojen alitse niiden länsipuolelle, missä kaksi p -paikka-aluetta. Karttalinkki

27.4. Hanhiretki Maaningalle Lähtö Kuopiosta pesäpallostadionilta klo 17.30 (Jyrki Uotila 0400 712264) ja Siilinjärven Patakukkulan p-paikalta klo 18 (Eelis Rissanen 050 5699091).

30.4.  Linturetki Lapinlahdella. Lähtö kunnan kirjaston p-paikalta klo 9. Tiedustelut Asta Lähdesmäki, 050 5623935. Sateen sattuessa retki perutaan.

30.04. Lintutorniopastusta Varkauden Ruokojärven lintutornilla klo 09-12. Oppaina Varkauden luonnonystävien lintuharrastajia.

3.5. Opastusta Lapinlahden Linnansalmen lintutornilla klo 9-11. Koululaiset ovat tervetulleita! Tiedustelut Asta Lähdesmäki, p. 050 5623935. Sateen sattuessa perutaan.

6.5. Tornien taisto ja Kuikan oma Taesto klo 5-13. Valtakunnalliseen Tornien taistoon ilmoittaudutaan BirdLife Suomen sivuilla ja Taestoon Liisan Tolvaselle (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai 040 586 0790). Taeston säännöt löytyvät kotisivuilta.

20.5. Retkiä Pohjois-Savon luontohelmikohteille. Lähtöajat ja -paikat täsmentyvät myöhemmin, katso eri yhdistysten ja Kuikan sivuilta:

- Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistyksen retki Neulaniemeen, linturetkelle lähtö klo 18 Pilpan majalta.

- Iisalmen Luonnonystävien retki Talaskankaalle, mukana lintuopas Kuikasta

- (21.5. Sisä-Savon luonnonystävien retki Rastunsuon lintujärvelle)

3.6.  Lintuyhdistys Kuikan retki Rautavaaran Pumpulikirkolle. Kokoontuminen Rautavaaran St 1 –huoltoasemalle (Savontie 1)  klo 8. Yhteislähtöä Kuopiosta valmistellaan. Sateen sattuessa retki perutaan. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 22.5. jälkeen Juha Väätäinen, 044 562 0613.

27.7. ja  8.8. Raasion tornilla tornipäivystys. Torstaina 27.7. (oppaana Markku Ukkonen, 050 3037673) ja tiistaina 8.8.2017 klo 18:00-20:00 (oppaana Eelis Rissanen, 050 5699091).

Tilaa tämä RSS-syöte