Siivekäs – kuikkalaisen jäsenlehti

Kuikka julkaisee kerran vuodessa ilmestyvää Siivekäs-lehteä, joka sisältää mm. linnustokatsauksia, ja kirjoituksia alueemme linnustosta, kertomuksia kisoista, retkistä ja muista tapahtumista sekä muita juttuja ajankohtaisista aiheista. Lisäksi tärkeässä osassa ovat jäseniemme ottamat hienot lintukuvat.

Siivekäs postitetaan automaattisesti kaikille jäsenmaksun maksaneille jäsenille, myös uusille liittyville jäsenille, mutta lehteä voi tilata myös erikseen. Lisäksi lehti lähetetään kaikkiin maakuntamme kirjastoihin ja sitä jaetaan Kuikan tapahtumissa.

Otamme mielellämme vastaan juttuja ja ideoita jutunaiheiksi ja niitä voi lähettää päätoimittajalle.

Julkaisut

Suurin osa maamme lintuyhdistyksistä julkaisee omaa lehteä, niin myös Kuikka Siivekäs-lehteään.

Siivekkään lisäksi jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa ajankohtaisen Kuopion Luonnon Ystäväin
Yhdistyksen KLYY-tiedotteen.

BirdLife Suomi julkaisee kaikille jäsenille lähettävää Tiira-lehteä, sekä mm. Linnut-lehteä. http://www.birdlife.fi/julkaisut/

Määritysoppaita ja muita lintukirjoja saa kirjakaupoista, eikä niitä ole koskaan liikaa! Myös kirjastoissa on hyvät valikoimat lintukirjoja lainattavissa.

Kuopion ja Pohjois-Savon linnusto -kirja

Tämä jyhkeä A4-kokoinen ja 343-sivuinen arvoteos on julkaistu vuonna1999 Kuopion luonnontieteellisen museon julkaisuja -sarjassa. Kirjan tekoon osallistui suuri joukko yhdistyksen jäseniä ja sen ovat toimittaneet Kalle Ruokolainen ja Jukka Kauppinen.

Teos valottaa pohjoissavolaisen lintututkimuksen ja -harrastuksen monipolvisia vaiheita 1800- luvulta vuosituhannen loppuun asti. Lajikohtaisessa katsauksessa esitellään 303 maakunnassa tavatun lintulajin esiintymishistoriaa ja runsautta. Kuvituksena on kuulun haminalahtelaisen lintumaalari Matti Karppasen maalauksia ja piirroksia. Teoksen painos on myyty loppuun, mutta sitä voi lainata kirjastoista

Tilaa tämä RSS-syöte