Muutonseurantaa Ruokojärvellä 14.9.2024

Pekka Ruotsalainen – Ruokojärvi 14.9.2024

Edellisen päivän rankkasateiden kosteus huokui aamuisesta metsästä, kun ensimmäiset muutontarkkailijat aamulla tulivat tornille. Muutonseurantatapahtuman ohessa olimme mukana Pohjois-Savon tornien välisessä SyysTaestossa. Aamu oli lämmin +16 0C ja aivan tyyntä. Sää suosi muutonseuraajia, aurinkokin pilkisti välillä ohuen pilviverhon välistä.

Liisa Tolvanen – Ruokojärven rantametsä 14.9.2024

Ruokojärvi on näin alkusyksystä umpeenkasvanut ja kesti aikansa ennenkuin havaitsimme ensimmästäkään paikallista vesilintua. Avoimia vesistökohtia tiiviisti seuraillen aamun aikana näkyvillä kävivät tutut sinisorsat, telkät ja haapanat. Mukava yllättäjä oli sorsia avoveteen seuraillut nokikana.

Liisa Tolvanen – Ruokojärvi 14.9.2024

Petolintumuuttoa oli harvakseltaan, muutama varpushaukka ja pari hiirihaukkaa liiteli näköpiiristä päivän valjettua. Nuolihaukka oli paikallisena hetken aikaa ja nuori ruskosuohaukka kävi esittäytymässä tullen mennen tornin ohitse.

Haarapääskyjen parvia parveili järven yllä pitkin päivää ja olipa joukkoon eksynyt yksi törmäpääskykin. Yksittäisitä vaeltajista eniten havaintoja tuli närhistä. Niitä lenteli järven rantoja seuraten useita kymmeniä. Osin kyse oli varmaan samoista linnuista, jotka kävivät vastarannalta hakemassa ravintoa talvivarastoihin. Yksi seisahtui tornin viereiseen mäntyyn nokassaan tammen terho.

Mukavina vieraina tornilla olivat töyhtö- ja hömötiainen. Molemmat havannoitiin rantamännyistä. Komeimman laulunäytteen antoi rautiainen, täysipitkä liverrys kuin keväällä konsanaan.

Päivän paras havainto saatiin jalohaikaroista jota oli ainakin kaksi. Haikarat olivat aika kaukana vastarannalla ja vasta kun tekivät lähtöä, nousivat kunnolla näkyville puiden latvojen yläpuolelle. Oli ensimmäinen kerta, kun muutonseurannassa nähtiin tornista jalohaikaroita.

Pekka Ruotsalainen – Ruokojärven muutonseuraajia tauolla 14.9.2024

Tornilla kävi 21 vierasta ja neljän tunnin seurannassa näimme 43 lajia.

Lajilista: Laulujoutsen, haapana, sinisorsa, telkkä, pyy, gavia sp, jalohaikara, ruskosuohaukka, hiirihaukka 2m, varpushaukka 3m, nuolihaukka, nokikana 1p, kesykyyhky, sepelkyyhky, käpytikka, törmäpääsky, haarapääsky, metsäkirvinen, niittykirvinen, västäräkki, rautiainen, punarinta, sinirinta, mustarastas, räkättirastas, punakylkirastas, tiltaltti, pajulintu, sinitiainen, talitiainen, töyhtötiainen, hömötiainen, puukiipijä, närhi, harakka, naakka, varis, korppi, peippo, järripeippo, punatulkku, keltasirkku, pajusirkku.

Liisa Tolvanen – SyysTaeston joukkue 14.9.2024

SyysTaeston virkeässä joukkueessa olivat: Timo Immonen, Allan Nyyssönen, Heikki Pentikäinen ja Liisa Tolvanen. (Preerian naurulokki oli edellisenä päivänä Säkylässä ja sen luona käynti verotti joukkueen voimia).

Liisa Tolvanen